earth hour;awareness or propaganda?


the best thing about my earth hour celebration.




as one of a nature lover.pastinya aku ada kemahuan utk menjayakan program ini.
pemikiran aku semasa 27mac-adakah ini program realiti atau propaganda semata2.
pemikiran aku semasa 28mac-sumpah korang style nak mampus.

yang best.
  • kami lepak di rasta.tepat 8.30pm mereka tutup lampu.
  • kite orang minum ditemani cahaya sebuah lilin.
  • aku mesej rakan2 karibku menyeru mereka tutup lampu.
  • and they reply 'dah tutup lama laaa'
  • and they reply 'woi,aku kat klcc.ramai gila orang'
  • and they reply 'i dlm ktm la.xkan nak tutup lampu tren ni kot'
yang tak best.
  • plan nak usha dari bukit ampang.unfortunately,no money for minyak.atleast reduce c02.
  • there is still people doesnt know how important is the mother earth for us.
tersirat dan tersimpul.
in a nutshell,aku bangga dengan semangat oleh orang dunia serta rakan-rakan aku sendiri yang sudah mula untuk membuka mata ke arah kehijauan rumah sendiri.benda yang paling menyentuh hati aku hari ini ialah ketika aku bergelap di rasta itu,jauh dari mata aku dapat melihat sebuah kondominium.if i not mistaken nama dia kiara park kot.tapi nama tu tak penting.apa yang lebih penting,aku ternampak ada dua rumah yang gelap tetapi dihiasi oleh sinaran lilin.kerana dari jauh cahaya lilin itu berkelip-kelip.bagi aku biarlah ratusan rumah lain tidak bergelap,cukup dengan dua rumah ini sudah membuat aku terfikir program ini mampu menyedarkan orang ramai biarpun bukan semua.itu yang penting bukan?

dan ketika aku di rasta.kelihatan seorang lelaki india sedang menitiskan air lilin di tangan nya.aku yang pelik dengan kejadian itu runsing dengan tindakannya.rupa-rupanya dia ingin meletakkan lilin itu di atas tapak tangannya.dan dia biarkan lilin itu membakari sehingga ke penghujungnya.betapa bermaknanya dia menggelapkan dirinya ketika itu.walaupun dia dah gelap.haha.

jadi.aku menarik kata2 aku bahawa ini hanya sebuah propaganda.ianya realiti.tapi yang lebih penting,janganlah korang tutup lampu.then pergi berak.tak nampak kepala paip.lupa nak tutup air pulak.dah membazir air pulak kat situ.remember honey.every little drop is count!

sustain today not only for tomorrow.its also about yesterday. =D


2 comments:

sH@ said...

rasta....cm pernah smpai tempat tu...keh2...lepak situ gak ke...neway...support earth hour...balik pulau smbut awal hari tu...710pm dah blackout...wakakkaka...

hilman.fikry said...

haah.selalu je.lepak lg bgtau je lah.huhu.
yeke.bgus2.tu black out betul tuh.huahha.