hitam dan putih si nakal

Tajuk : Sekolah Mengajar Erti Hidup.

"abu! mari sini kejap!"kedengaran suara ustaz romi[bkn nama sebenar] memanggil abu ketika dia sibuk menyikat rambut dihadapan pintu cermin bus sekolahnya.seperti biasa,semua pelajar perlu beratur di pagi2 hari menyanyikan lagu negaraku di iringi dengan pelbagai luahan warden2 serta pengunguman.

"ye,ustaz.ape kene nye abe?"abu menjawab.

"kamu tu.rambut panjang.selekeh je sy tengok."sambil meraba2 ubun2 kepala abu.lantas menyambung"awk igt perempuan suke ke tengok rambut panjang2 ni.diorang suke tgk rambut pendek,kemas,macam saya ni"sambil memegang misainya.

abu yang tiada misai turut pelik dengan kelakuan ustaz ituh.lalu berkata "saya memang nak potong semalam ustaz.tapi si wayie tu lah,dia kata kalau nak potong kene bagi mee sedap due paket.celah mana saya nak cari mee sedap di kawasan balik pulau yang hulu ini".

"ahh.itu semua alasan durjane.awk tu kalau nak buat perkaro2 lagho.laju je.bila saya suruh awOk buat.awk bg alasan 1001.nyampah aku.awk tau tak.awk ni budak nakal.macam mana lah masa depan awk nanti.abu2.pandai2 lah.saya da xlarat nk berair liur ngan awk."kata ustaz sambil membuat muka nobita.

kau orang semua,

abu memang seorang budak yang nakal.tapi,apa yang salah pada cara hidup seseorang manusia ini ialah pandangan matanya.mata dicipta dengan 2 biji.kebiasaanya berwarna hitam dan putih.
dan pasti warna putih melebehi hitam.apa yang saya nak cakap kat sini ialah,hidup jangan terlampau memandang sudut hitam seseorang.tetapi,carilah sudut putih insan itu supaya sudut hitam nya dapat ditutup.senang cerita,wahai ibu bapa,warden2,guru2 besar,pak gad2,fellow,kamu usah lah memandang student kamu itu dengan keburukannya.carilah juga kepada kebaikannya.

kalau kau orang nak tahu.my auntie penah cerita bahawasanya ayah saya merupakan seorang yang nakal dahulu.jadi,saya rasa darah nakal dia ada sedikit di dalam hatiku. macam kau orang nampak kat atas tuh.itu lah kerja warden2 aku dulu ketika sedang mencari kesalahan aku.bukan aku yang salahkan mereka.tapi sejujurnya,ada cara yang lebih baik chekgu2,warden2 boleh lakukan.lagipun,kalau saya warden baik saya menabung ke,fikir nak kahwin ke daripada cari kesalahan budak2 tuh.

cara2 dia? senang je.dalam situasi wahai warden2 ku sayang korang kene jadi air.nak tahu kenapa? sebab,budak2 nakal ni batu.yang korang jadi batu jugak memanglah xdpt nak menguasai suasana.cuba korang jadi air.jadi permulaan segalanya.start lah buat baik dengan diorang.make friends.and,one thing u need to know.budak2 ni,xkan cari pasal dengan chekgu2 or warden2 yang baik dengan diorang because diorang rase kesian.xkan nak pijak kepala orang yang baik dengan diorang.so,fikirlah baik2.buang ego itu wahai warden ku sayang.macam mana saya tahu? kerana saya juga pelajar seperti anda.

hujah seterusnya,
buat gadis2 yang nak cari balak tu and rasa jijik kat budak nakal.for your information.take note baby.budak2 nakal ini lah yang akan sentiasa fikir masa depan.di dalam kepala otak mereka,mereka selalu tanya pada diri sendiri.

-macam mana sial aku nak kahwin nanti,duit pun tak ada.
-isteri aku mesti nak macam2,MyVi la,tukang kebun lah,choki2 lah.
-aku mesti kene kerja kuat ni.nak pakai keta besar,umah besar.so bini pun besar.

yup!inilah yang diorang fikirkan.berbeza dengan si sood tu.yang 24 jam mengahadap buku.mengulangkaji tanpa henti.mereka fikirkan ini.

-byk lagi sial aku xbaca[padahal da baca semua]
-sory r u,i sibuk ni.ngah kire2 calculus.
-ape? u nak anak.xnk r.leceh je.i nk kumpul duit byk2 dulu.

then,apa yang paling ketara ialah.perbezaan abu dan sood ini.abu yang sudah biasa bercakap,mengutuk orang ramai pasti tiada masalah utk belajar di india,uk atau sebagainya.
manakala si sood,jikalau ke india,pasti berjalan seorang ke kelas ditemani sepek bingkai besar lalu dibaling tahi lembu oleh budak2 india.tak ke memalukan malaysia.

lepastuh.kalau kau orang ada kawan mcm ni.korang try test kat diorang.first,korang suruh abu tolong angkat kerusi.dia mesti buat punya.siap gelak2 lagi.menunjukkan gembira buat kerja bersama.pastu,korang suruh si sood ni.mesti dia buat muka katak paling hodoh membuatkan korang nak ambik Hummer ataupun Pajero lalu lenyek kat kepala dia.

Lastly,fikir2lah semua.kalau si budak2 tu nak ponteng sekolah.yang engkau tinggikan lagi pagar buat ape.rendah kan je terus.nak senang buang je.sebab memang salah kau buat diorang tak happy kat sekolah.and macam aku cakap,jgn risau,suatu hari nanti diorang akan fikir jugak masa depan diorang mcm mane.

macam mana saya tahu.kerana saya juga pernah dipandang hitam.tapi masih ada mata yang menilai saya putih.terima kasih chikgu2,warden2 yang mengajar saya erti hidup.

7 comments:

fina. said...

nk choki2 sekotak eh.

hilman.fikry said...

haha.minx kat i lak.
minx kat honey u.huhu.

fina. said...

xnk,
sekotak jee.
kedekut.wekk.

hilman.fikry said...

haha.
ok2.
10.01.2010.
nanti i bg sekotak ok.
promise2. =D

fina. said...

asal yg 10/1/09 tak de pape??
haha.

hilman.fikry said...

ouh.
haha.
xde pape ke?
xde bajet kut.
2009 kan ekonomi jatuh.
=D

Asmidar Azizan said...

haha that's just so true..