18SG.



salah satu perkataan di dunia yang tidak membawa sebarang maksud ialah kawan. satu perkataan yang amat susah untuk ditafsir maksudnya. ada yang datang kemudian pergi. ada yang datang dari kanan, ada yang juga dari kiri. ada yang suka bermain dihadapan, tidak kurang yang bertinta2 dibelakang.ada yang mecurah gula, ada yang bermain duka. ada yang singgah membawa barang, ada yang pulang dengan parang.

macam mana gua layan kawan gua, macam gua layan family gua. hidup 5 tahun jauh dari keluarga memang ajar gua apa pentingnya kawan2 sekeliling kita. sebab tu taraf kawan dalam hidup gua tak lari jauh dari taraf untuk family dalam hati gua. gua seorang yang jenis suka berkawan. kadang2 gua memilih kawan jugak. bukan kerana gua nakal, cuma gua kena pandai kawal situasi.

dalam situasi hari ini, kadang2 gua lari kerana terkena serpihan petir. gua lari cari kawan2 gua. mereka bantu hilangkan darah gua. sampai suatu masa darah mereka juga jadi mainan gua. tak da masalah untuk kami berkongsi. sehingga ke pengalaman malam pertama mereka juga menjadi isu kami untuk gelak ketawa bersama. anda tahu kenapa? kerana kepercayaan itu penting dalam persahabatan.

***

semalam gua senang.lu datang. hari ni gua lenggang lu hilang. kawan macam ni memang tak layak berada dalam hidup gua. bersepah budak2 macam ini. kalau dengan orang lain memang lu dah kene tendang. tapi cara gua lain. gua belajar untuk terima semua orang. tapi sampai satu masa, beliau pun tak reti jaga mulut. ambik pisau tikam belakang. gua nak buat apa? gua tak kisah la gila. gua bukan nak berkira. gua banyak dah bagi luy gembira. rokok gua dah sumbat kat mulut lu berapa banyak dah? gua tak reti berkira la. tapi gua mintak lu hormat je. sayang, lu tak reti hormat orang. lu ingat lu dah naga.

ingatlah kawan2 semua. kawan itu paling penting dalam hidup kita ini. bukan tak boleh bergurau. tapi, ada masa boleh gurau. mulut kena jaga. lagi kat tempat orang. kalau tak boleh jaga hati orang, hati sendiri campak longkang.

gua bukan nak berlagak. tapi gua tak kisah nak cakap kat kawan2 gua "sapa sanggup mati untuk aku?" sebab gua tahu kalau tak dapat 7 orang pun, mesti ada sorang yang angkat tangan. kenapa? sebab gua boleh mati untuk dia orang. tapi lu? aduh. bikin panas la kawan. itu bukan yang pertama. dan gua harap ni yang terakhir.

8 comments:

AISA. said...

nice shot u have there ( ;
kwn dtg & pergi,
selagi jiwa masih pada Illahi;
hidup masih aman senang hati.
kan kan kan?

( ;

Asmidar Azizan said...
This comment has been removed by the author.
Asmidar Azizan said...

hmm , dinda faham maksud kanda tu , dinda pun lalui benda yang sama jugak . and i suka post nie !
and ni email i , myaazizan@myspace.com
email i k ! i send you num i !! fon i hilang -_-'

jen said...

ala....jgn emo2..layan dota je..haha

.nana. said...

btol teddy, jgn emo2... rmai je kwn awk yg sggup mati utk awk. awk je xtau :D

hilman.fikry said...

jen- cibai r jen.haha.

nana-yeke nana. terima kasih daun keladi. ada hari kita mandi sama2. =p

.nana. said...

perlu ke mndi sama2? ;p

joie dusoh borhan said...

pilih kawan.hmmm...