d u n i a.

lu orang nak tahu kenapa dunia itu bulat?
supaya ada orang yang boleh tinggal diatas dan dibawah.

kenapa?
supaya ada yang bekerja dan ada yang dikerjakan.

lu orang nak tahu kenapa dia kaya?
sebab dunia nak tengok lu orang bersyukur ke tak.

lu orang nak tahu kenapa awek membe lu orang lawa?
sebab lu orang lupa mak kau orang lagi lawa.

lu orang nak tahu kenapa rumah dia ada 8 biji kereta?
sebab lu orang kene ingat tiap malam dia bukan selalu tersenyum.

lu orang nak tahu asal minah tu popular?
sebab dia tak leh duduk terkangkang depan orang ramai.

lu orang nak tahu kenapa mak dia tak ambik tahu pasal dia?
sebab tangan dan kaki kawan dia ramai kat belakang dia.

lu orang nak tahu kenapa minah tu tak percaya dia?
sebab dia sendiri lupa nak percaya diri dia sendiri.

lu orang nak tahu kenapa mamat tu muka hitam?
sebab dia boleh nyorok kalau kantoi hisap rokok dengan warden.

lu orang nak tahu kenapa suara dia sengau?
sebab tuhan nak tengok lu orang pilih kawan ke tak.

lu orang nak tahu kenapa lu orang selalu mandi air mata?
sebab ada orang kat sana mandi air darah.

lu orang nak tahu kenapa lu orang tak makan rumput?
sebab lu orang bukan lembu.

lu orang nak tahu kenapa lu orang bukan lembu?
sebab lu orang manusia.

lu orang nak tahu kenapa lu orang jadi manusia?
sebab lu orang penceria dunia.

lu orang nak tahu kenapa dunia tercipta?
sebab ada orang yang menciptanya.

lu orang nak tahu siapa penciptanya?
sebab lu orang selalu lupa padanya.

lu orang nak tahu kenapa gua tanya lu macam2?
sebab hak gua nak tanya.

lu orang nak tahu apa hak lu?
hak lu untuk hidup gembira di dunia.

kenapa?
sebab lu orang manusia.

lu orang nampak? semua berkaitan. sebab? dunia gua, dunia lu. lu lari, gua kejar. lu sorok, gua carik. lu nangis, gua lapkan.lu sedih, gua happykan.itu gunanya dunia.

13 comments:

terompahkayu said...

kalau lu kaya nanti...
jangan lupakan gua ya...
;)

aishah ibrahim said...

gua insaf baca lu punya entri.

hilman.teddy said...

terompah-jap.napa gua pulak yang kaya? haha.

ecah-gua tak mintak pun lu insaf.
cuma gua mintak kat semua orang tolonglah
bangga dengan diri sendiri dan bersyukur apa
yang ada dalam hidup lu orang. itu je. =D

intan.maisarah said...

^^

entry yg best

bakish said...

"lu orang nak tahu kenapa rumah dia ada 8 biji kereta?
sebab lu orang kene ingat tiap malam dia bukan selalu tersenyum."

Tersentuh* =|

hilman.teddy said...

bakish-no,dont say like that.whats important now is 4 u to keep on smiling everyday.okay. =D

hilman.teddy said...

thanks intan. =D

syed mohamed bin syed hassan (jen) said...

teddy hidu kembali dgn post2 yg awesome!haha

ngeh3..

misz benida said...

ooooh,aku sdey ko hepi la kn???
cis.

Liyana Adib said...

:) :) sayang lu la!

hilman.teddy said...

jen-haha.sireh pulang ke gagang.

ida-alah.lu pun sedeyk jgk ke? jgn r cmnie.

Liyana Adib-xOxO.

azzaliena suziantie feisal said...

wa sedey lu lapkan kan???
hahaaha
wa sedey nih...lap..wakaka

hilman.teddy said...

bak datang! haha. gua lanje lu tisu sebakul k.