antara tembikar dan pokok.

masakan mereka sanggup menggadai nyawa menyelam di lautan yang luas. bermalam dalam gua yang gelap gelita. meredah jauh dalam hutan belantara. dalam mengejar sesuatu yang dinamakan sejarah. mengkaji segala lakaran yang ditinggalkan. segala tulisan yang diabadikan. beza pada nama, kenyataanya sejarah jua. ya, memang bernilai segala tinggalan artifak itu pada dunia.mungkin peninggalan kapak itu boleh membuka sebuah cerita lama. segala tulang terdampar mampu memberi nafas baru pada sejarah pendudukan hidupan di atas muka bumi.

tapi, biar setinggi mana pun nilai sebuah tembikar cina yang berusia ribuan tahun di dasar lautan.setinggi mana nilai batu bersurat yang membawa sekalung sejarah hebat. apa nilai mereka sama dengan sebatang pokok yang biarpun hanya baru berusia 5 tahun? apa beza?

ya sejarah membentuk tamadun manusia, tapi pokok sebatang ini juga yang membuatkan anda terus berada diatas dunia ini untuk mengejar sejarah. agungkanlah tembikar itu andai ia yang memberi kehidupan pada anda. teruskan lah agenda menumbangkan sekian pokok yang tak nampak bernilai pada anda tapi pada hakikatnya ia yang membuat anda masih bernafas di atas permukaan duniawi ini. dan untuk gua, masih boleh menulis untuk memberitahu anda apa beza nilai tulang manusia yang berusia jutaan tahun yang ditemui di dalam gua dan nilai sebatang pokok hijau meski hanya berusia sehari dua. ada beza nilainya. sejauh mana ia berbeza terletak pada tangan anda..

No comments: