soalan:jawapan:ulasan

soalan? mesti ada jawapan.ada juga yang sengaja membatu diam tak mahu memberitahu.
hari2,macam soalan ditujukan kepada kita.ada2 sahaja.bangun2 tidur pun dah kena soal.

"wey,ko kelas pukul berapa hari ni?".

nak pergi mandi pun kena soal jugak.

"wey,ada ubat gigi tak darlie tak?".

dalam perjalanan ke kelas pun kena disoal lagi.

"eh,kamu! kamu ni.nape rambut panjang? bila nak potong? saman nak?".

banyak betul soal manusia ni.

kadang2 aku memilih untuk berdiam.macam ubi yang berisi.kadang2 aku memilih untuk bersuara lantang.macam cik kiah menjual cerita sekeliling kampung.kadang2 aku menentang.
kerana seronok.kadang2 aku terlentang.kerana dilempang.

kalau korang macam mana? haha.kan dah kena tanya soalan.suka tak?

antara soalan yang buat aku pusing telinga.

Contoh A : Awak ni budak indie kan?
Jawapan : Tak.Saya mat rempit.
Ulasan : Setakat ni ada lah 5-6 orang tanya soalan ni.sumpah aku tak suka.aku tak tahu pesal.

Contoh B : U pandai main gitar ke?
Jawapan : Sikit2 je.Tune pandai lah.
Ulasan : Soalan ni pun aku tak suka jugak.Sebab aku sendiri tak tahu apa aku kena jawab.

Contoh C : U ni photographer ke?
Jawapan : Entah.Tapi saya suka tangkap gambar.
Ulasan : Ini juga sukar.Mungkin juga paling sukar untuk aku jawab.

Contoh D : Hilman,hilman dah besar nanti nak jadi apa? (situasi sekolah rendah darjah 4)
Jawapan : Doktor kot.Eh,tak2.Engineerlah.
Ulasan :Saya tak pernah ada cita2.bercita2 itu membikin cerita.Soalan sebegini tak patut wujud.

Contoh E : Beb, u layan music apa ek?
Jawapan : kenapa? telinga u sama macam telinga i ke?
Ulasan : saya bengang juga soalan macam ini.entahlah.biarkan.

Contoh F : woi,rokok ada lagi?
Jawapan : ada.ambiklah.
Ulasan : tak perlu diulas kot.normal. =D

Contoh G : manja,duit cukup tak? nak duit lagi? (kata ibuku)
Jawapan : cukup lagi mak.jangan risau.
Ulasan : sabar.pasrah.boleh hutang membe.padahal duit tak ada.

Contoh H : hye dik.tumpang tanya.mana adik dapat kasut ni?
Jawapan : ouh.converse ni.saya beli bundle kat perlis.one star memang susah nak cari sekarang.
Ulasan : haha.kasut market.sumpah puas hati orang tanya macam ni.

Contoh I : teddy! bila nak belanja.
Jawapan : kene ke? buleh kot.
Ulasan : kadang2 kita suka meminta dari memberi.

Contoh J : hye.nak nombor tepon boleh?
Jawapan : HAHAHA.
Ulasan : mana pernah awek pavee tanya aku macam ni.

Contoh K : man,pinjam rm2 boleh?
Jawapan : jawapan untuk soalan ni tak tentu.bergantung kepada peminjam.
Ulasan : aku tak kisah.sebab aku pun selalu tanya orang soalan ni.

Contoh L : ye dik.nak kira ek.makan apa tadi?
Jawapan : makan burung kau! (jawab dalam hati)
Ulasan : biasa kedai makan melayu.padahal dia dah ambik order tadi.lagi tanya aku makan apa.

Contoh M : man.kau ni macam nak jadi ahli politik je.betul ke?
Jawapan : tak adalah.kau nak aku masuk ISA ke.
Ulasan : saya hanya sayangkan negara, negeri , bangsa dan agama saya.

Contoh N : awak xda duit kecik ke?
Jawapan : tak adalah.maaf.
Ulasan : dah tahu nak bukak kedai.duit kecik pun mahu mintak orang lagi.

Contoh Last : kau orang suka membaca ni ke?
Jawapan : terima kasih.
Ulasan : igt kawan2.apa2 pun kita buat.jangan lupa cakap terima kasih. =D

6 comments:

abdullah said...

soalan: man, bila nak cari awek utk aku?

soalan: man, bila nak bisnes lg? rindu ah bisnes ngan ko.

soalan: man, bila nak kurus beb? haha..

jawab jgn x jawab.~

fina. said...

jawapan:saya suka baca ni.haha.

trima kasih:)

tibe2 je hihi.

Anonymous said...

byk btol soklan yee.. ;)

gAdees biRu said...

nice n very nice

shned shahabuddin said...

hilman, i rasa i pernah tanya kat u contoh soalan C tu kan?

hilman.fikry said...

gades biru-thnx! biru sgt pun x buleh ni.haha.

shhned-haha.so? want 2 ask again ke? huhu