ayah2 dan ibu2 sekalian.

gua tahu gua bukan sesiapa.gua tak layak pun nak cakap pasal benda ni.tapi, jujur datang dari hati gua sebagai seorang anak sulung.gua nak kongsi sikit perasaan anak terhadap ibu bapanya.dan yang pasti, gua tahu segelintir pembaca tulisan gua ni pun golongan yang dah beranak termasuk ibu dan bapa gua sendiri.

wahai ibu2 dan ayah2,

jangan kau jatuhkan anak2 ini, membuat dia rasa terjatuh dan rebah. ya, dia masih tidak sempurna dimatamu.masih gagal menjalankan perintahmu.tetapi berkatalah dengan perkataan yang meningkatkan perasaan mereka dan bukan membuat mereka menjunam jauh ke belakang.

ayat ini mungkin nampak kolot tetapi pada realiti itu lah realitinya."zaman sekarang bukan zaman dulu".

Cth : -tak mustahil anak2 lepak di kedai mamak dengan kawan2 bersembang bergelak tawa hingga ke pagi hari.dan jangan kau bersangka buruk dengan mereka.

-tak mustahil anak2 bosan duduk di rumah lalu mereka konvoi beramai2 naik moto pergi dataran merdeka.dan jangan kau pandang mereka seburuk2 beruk.

-tak musatahil anak2 menghighlight rambut mereka warna ungu.dan jangan kau terajang mereka.sebaik2nya belikan mereka inai hitam dan sapukan di kepala mereka.

-tak mustahil anak2 berjalan berpegangan tangan berlainan jantina.dan jangan kau halau mereka tidur di luar rumah.dekatkan diri dan pegang tangan mereka supaya mereka rasa tangan kau lebih penting dari tangan pasangan itu.

-tak mustahil anak2 ponteng kelas.dan jangan kau tengking sehingga air mata mereka menjadi mainan.tetapi kau belikan jam loceng yang baru supaya mereka dapat bangun ke kelas.

-tak mustahil anak2 ini mendapat markah rendah dalam pelajaran.dan jangan kau terus menangis mengenang masa depan mereka.tetapi kau menangislah pada-Nya supaya dihadiahkan kejajaiban.

-tak mustahil anak2 ini bermain asap bersama rokok.dan jangan kau libas dia seperti anak lembu.kau usap kepala mereka dan jadikan tangisan mengubat segala kekotoran.

banyak lagi situasi keluarga yang boleh gua tunjukkan.ini sebahagian darinya.apa yang penting,gua cuma mintak ibu dan bapa faham dengan keadaan anak masing2.jangan dikeji mereka jika benarpun mereka keji.siapa lagi tempat kami berpaut selain kasih sayang lu orang semua.

dan bukan gua cuba mendidik ibu bapa. cuma, sedikit perjalanan mudah supaya gua dan rakan2 dapat membesar dengan cara terbaik dan menjadi orang berguna untuk ibu dan bapa semua.

dan yang paling penting, gua seru rakan2.apa sesekali ibu dan bapa kita cakap.betulkan aja.tak usah melenting.itu bukan penyelesaian terbaik.lu bukan tahu pun dia ada hutang 1million dengan najib ke, kerja kat ofis bersepah2 ke, mak tak larat layan nafsu ayah ke.yang penting, lu orang hormat sama diorang dan ingat diorang lah ibu bapa lu orang.

sebab kalau diorang dah pergi. mana ada pengganti. =D

16 comments:

Noorlaila Mohamed Nor said...

agree!
layankan je cakap da pesanan dorang
mungkin hari ni kita tak buat
tp esok lusa boleh beringat
:)

syed mohamed bin syed hassan (jen) said...

nape ko gelak kat ayat last tu teddy??haha..

woi,kalu aku jd ayah kan,sumpah aku tertarik ngn entry ko ni bg anak aku bebas..nak isap dadah pon ok..haha..

nice post..betol3..zaman sekarang lain..xmcm zaman dulu..zaman dulu mane ade najib!=P

hilman.teddy said...

laila-anda bijak bestari. =D

jen-sebab kalau aku letak =(,maka ia membawa kebuntuan kepada semua.jadi aku letak =D.

tp jgn lah sampai hisap dadah.kebebesan aku disini membawa maksud supaya anak2 tahu menghargai pengorbanan yg telah ibu bapa mereka berikan. =D

syed mohamed bin syed hassan (jen) said...

ayat cam sial.insaf aku 2 minit..haha..tp sempoi r post ko yg ni..contoh2 tu..huhu..mmg masok r..mmg zaman sunk mak bapak gtu..dorg ingt zaman dorg gtu..tp apepon,dorg syg kite..mak saye sayang saye

.nana. said...

syg teddy lh.

"mamababah! bce laaa blog hillman ni!!!"
(smbil jerit2 bwk lptop kt mamababah):D

Anonymous said...

=)

azzaliena suziantie feisal said...

nice post

hilman.teddy said...

nana-love u too. suruh mamm n papa bace k.haha. =D

A- =p

azza-thanks. =D

Ini ialah Alia Fazlin. said...

weee.
best.
best.

cikpingu said...

tertarik.. n setuju ngn kesemuanya..

tp kdg2.. mmg ibu bapa xberi kebebasan dlm ape yg kite rancang...

hilman.teddy said...

alia-ape yg best nye alia.haha.

cikpingu-yelah kan.siapa lagi diorang nak sayang kalau bukan kita.kan? =D

f.a.r.a.h said...

Thanks God my parents sngat faham situation.
anyway, great post! love it!

Muhammad Shahrain said...

parents ni camne pun, dgr je ckp dorg, yg masuk syurga sbb dpt pahala tak derhaka kpd ibu bapa kita juga nanti. ;D

Nabi Muhammad SAW amat membenci kpd those yg derhaka kpd ibu bapa.

Abdul.Fatah.Firdaus said...

ada benar nya. buat aku berfikir.

alinaabdullah said...

:)

hilman.teddy said...

farah-thanks! btw,thanks god ur parent still can control d situation.because bit every parent is like that.

shahrain-haha.itulah sebaik2 anak dimuka bumi ini. =D

fatah-jgn rungsing sendirian.mari berfikir bersama.

alinaa- =D