New Delhi ; Uncle Allagapas

Baiklah siaran langsung bersama gua di tengah bandar New Delhi bersama Uncle Allagapas yang memenangi Hadiah Nobel Kebangsaan pada 2 tahun yang lepas. Uncle telah mengharumkan nama negaranya iaitu India kerana telah berjaya membawa revolusi dalam Sistem Buruh India. Nama beliau juga cepat harum kerana hubungan sebagai seorang anak angkat Jai Ho.

Dengan kesempatan dapat berjumpa beliau, gua mengambil kesempatan untuk menemu ramah serta berskandal mesra bersama beliau. Berikut antara agenda yang berlaku.

Gua : Semekom Uncle! Lama tak jumpa! Apa macam, sihat juga?

Uncle : Aduh. Ini macam juga saya. Sudah tua. Awak ok? Itu RXZ 150 awak dulu ada lagi?

Gua : Shh. Uncle jangan cakap pasal motor kat sini. Bahaya. Saya tak nak negara uncle pun ada gejala mat rempit macam kat Malaysia sekarang ini uncle.

Uncle : Ouh, sorry2. Off record ok.

Gua : Oklah uncle. Tujuan saya datang ni nak temu ramah sikit sama uncle.

Uncle : Boleh2. Bisnes papadom uncle amatlah laku sekarang. Syarikat uncle makin besar. Obama pun sekarang asyik beli papadom uncle kat mudah.com tu. Amatlah mudah.


Aku belasah jugak kang pak cik ni. Aku belum tanya apa2 dah jawab dah.

Gua : Bukan2! Saya nak tanya uncle, macam mana sambutan Deepavali tahun ni?

Uncle : Ouh! Habaq mai la awal2. Boleh2. Macam2 ada. Tapi uncle rindu sama isteri uncle. Dia sudah lama meninggalkan uncle. Tahun ni sambutan agak berbeza sedikit. Uncle sambut Deepavali dengan ahli keluarga baru. Anak sulung uncle tu, si Raju tu baru berkahwin.

Gua : Ouh. Tentu meriahkan uncle. Uncle tak nak sambut Deepavali kat Malaysia ke uncle?

Uncle : NAK2! Uncle kalau boleh nak pergi Kelantan. Uncle nak sambut dengan Nik Aziz. Dia tu baik hati. Uncle sudah rindu sama itu bubu.

Gua : Bukan bubu lah uncle. Budu.

Uncle : Bulu.

Petepek. Gua hentak kepala beliau.

Gua : Bukan bulu. Budu. B-U-D-U.

Uncle : Ouh. Busu.

Gua : Malas lah cakap dengan uncle!

Uncle : Takpe2. Lupakan saja. Macam mana orang India di Malaysia tu. Ok?

Gua : Ok juga uncle. Cuma, biasalah. Sedangkan lidah pun tergigit. Ni apatah lagi rakyat senegara. Ada juga yang tak puas hati. Sibuk bawak parang ke hulu ke hilir. Kerja nak sembelih orang je.

Uncle : Aduh. Teruk juga aaa. Itu Sami Velon apa cerita?

Gua : Entah lah uncle. Apa yang saya nampak masyarakat India kurang lah sokong dia sekarang. Ada sebab2 tertentu kot.

Uncle : Ok2. Itu kes Hindraf sudah habis?

Gua : Kalau depan cerita, dah setel dah. Perdana Menteri pantas menyelaesaikan nya. Tapi kalau belakang cerita saya tak tahu. Eh, kejap. Ni saya interview uncle ke uncle interview saya?

Uncle : Ayooaapppa. Sorry2. Ok2. Lagi apa u mahu tanya?

Gua : Perdana Menteri Malaysia sekarang banyak meluluskan permintaan kaum India yang dibentangkan pada akhir2 lalu. Contohnya, pembaikpulihan sekolah tamil, jawatan lebih terhadap guru2 tamil, peningkatan jumlah peratusan ke 7.4peratus untuk pelajar India di universiti.Apa pendapat uncle dalam perkara ini?

Uncle : Ye la tu. Bagus2. Ini menunjukkan semangat Satu Malaysia yang dipandu beliau. Kerjasama beliau dalam memartabat serta meluluskan projek2 ini boleh membuka mata orang India betapa seorang pemimpin bangsa melayu tidak pilih kasih dalam memimpin negaranya. Oleh itu, mereka sepatutnya sayangkan perdana menteri mereka itu dan tidak membuat kecoh di negara malaysia.

Gua : Istilah orang India "menumpang" di Malaysia. Apa pendapat uncle?

Uncle : Istilah ini sudah lali dan bosan untuk didengari. Ia mampu membawa ke arah semangat perkauman. Tetapi jauh dalam sudut hati uncle, isu ini kecil. Siapa tak kenal Hang Tuah? Siapa mandi darah menentang penjajah? Dato Bahaman! Tok Janggut! Rentap! Fikir balik. Ada ke Jai Ho? Ada ke Rajoo? Sebab itu nama Malaysia dulu Tanah Melayu. Sebab tanah itu Melayu yang punya.

Gua : Ouh. Jadi apa hak orang India?

Uncle : Orang India bukan menumpang. Tetapi mereka tetamu. Sebagai tuan rumah, orang Melayu haruslah melayan tetamu dengan baik. Dengan cara itu, negara Malaysia pasti dapat membangun. Cuma peringatan buat tetamu, jangan lah kotorkan, jijikkan rumah tuan rumah. Pasti tuan rumah naik marah.

Gua : Ok. Apa masa depan MIC.

Uncle : Setakat apa yang uncle usha. Si  Sami Velon itu menjadi tali barut segala2nya. Orang2 India merana menangis sebab dia. Uncle tahu kulit budak2 itu hitam. Tapi apa cerita polis nak pau dia orang rokok percuma kat kedai mamak? Apa cerita mak cik tua jual bunga kena pau dengan samseng simpang chow kit? Uncle tanya lu satu soalan.

Gua : Suspen lak uncle ni.Apa soalannya?

Uncle : Lu pernah jalan2 tak? Mesti pernah lalu tol. Lu tahu siapa punye kerja buat tol? Si sami belon tu lah. Tapi, lu pernah tak nampak orang India jaga tol ambik duit lu? Itu diskriminasi terhadap kami. Yang dilakukan oleh kepala kami sendiri. Yang berkulit sama warna dengan kami! Apa cerita?

Gua : Rilek la uncle. Jangan menangis. Chill la. Tak mahu tension2. Nah Nusantara sebatang.

Uncle membakar rokok. Lalu bermain dengan asap.

Uncle : Sudah la. Uncle tak larat la nak cakap benda2 ni. Benda2 ni tak akan habis sampai bila. Semua dengan EGO masing2. Lu dengan uncle jugak baik. Bagi uncle rokok free.

Gua : Saya memang baik pun. Jadi, apa harapan uncle terhadap kisah2 ini?

Uncle : Uncle cuma berharap kaum India tabah dan mula bijak untuk memilih pemimpin. Jadi bijak! Pandai! Jangan nak memberontak je. Jangan nak pijak je. Kalau tak suka duduk sana. Jangan gatal2. Meh duduk kat Taj Mahal ni. Lebih bagus!

Gua : Baiklah uncle. Masa mencemburui saya. Uncle takpa lah. Masa tak nampak uncle. Samar2 je. Apa2 pun, sebarang ucapan terakhir?

Uncle : Uncle ingin mengucapkan selamat menyambut hari deepavali buat semua kaum india di Malaysia. Maaf zahir dan batin andai ada terkasar bahasa, terlebih cakap dan sebagainya. Jangan nakal2 tau! Jaga diri semua. Bye2!

Gua : Ok. Bye2. Tata.

Sekian. SELAMAT MENYAMBUT HARI DEEPAVALI! =D

10 comments:

X said...

hahahha.....buat saat2 pertama ak dah hampir percaya bahawa ni interview yg betul....(ke betul? aku je yg tak tahu kot)...

Anonymous said...

wakaka..semua ko masookkan an?budu,papdom..haha..bnyk sgt isi dlm cite ko ni..tp paling xleh blah kan,

oklah uncle,masa menceburui saya.uncle xpe la.masa xnmpk uncle.samar2 je..wakaka...

pundek.layan~

Ninaa. said...

hahaa. sarcastic hebat

zack said...

caya r bro...chill~

joie dusoh borhan said...

best gile siooottt!!!kasi ajk itu ukcle dtg malaysia la...sini ada little india jugak.

Unknown said...

hebat2.... terpegun aku bce

hilman.fikry said...

jagung-tak kan ko x caye aku kot. =D

jen-layan~~

ninaa-haha.sacartic ke? mane ade. hahaha.

zack-=D

ed-hahaha. nnti gua ajak k.

cikpingu-yeke. jgn r smpai terpegun. relak2 je.

Anonymous said...

klw crite betol, aku salut..
klw fantasi ko aje, aku tabik spring..
hoho..

Syitah said...

best.

tp bro,
ko bg salam kat orang india ke bro.

hilman.fikry said...

aqida-fantasi dalam realiti.

syth-haha.npe ek? slh ke bg slm kat org india.lg pun uncle ni indian muslim.so xdehal la..=D