puki ayam.

gua tak tahu nak mencarut apa. mak gua baca belog gua. gua tak nak lah dia sedih anak dia tak menggunakan kebaikan berbelog malahan mencarut2 pulak. sebagai anak sulung, gua selalu perhatikan ayah gua kalau terlepas mencarut pun dia akan melatah ouh, puki ayam! jadi gua rasa gua nak ikut jejak langkah dia lah hari ini.

semalam, hari paling puki ayam pernah gua kena. dahlah baru lepas eksiden. lutut lubang lagi. jalan tempang. walaupun sekarang gua naik tangga rumah dah laju sikit dari minggu lepas. tapi masih ada orang nilai gua pada satu zarah kejahatan.

pada tuhan yang mengenali gua, walaupun gua jarang disisinya, pada dunia yang melewatkan diri gua pada dirinya, pada sekitar yang memaku gua menjunjung segala kebaikan gua pada sekian manusia. jujur gua hidup, tak pernah cari pasal dengan orang lain. hidup gua penuh dengan kebaikan pada orang lain. kalau ada kejahatan pun hanya pada diri sendiri. senang cerita hidup gua jarang ada perkataan musuh.

tapi puki ayam betullah. semalam hari puki ayam gua. gua diuji sekental2nya. langsi2 gua ni pun, dalam hati ada taman der. jambu bhai! lu rilek je gulung gua dalam daun sireh. kemudian kacip sedikit pinang. calit sedikit kapur putih suci. lu gentel2. lu dah kunyah puas2, lu ludah gua macam tu je. pergh. sakit dia. gua tak pernah rasa kat mana2 pusat rawatan islam.

sakit.

tapi tak apa. dunia sering ajar gua buat baik . maka kau harus bersyukur sekarang gua seorang lelaki yang baik. kerana bila2 masa kawan gua boleh buat roadblock kat pintu gate belakang uitm shah alam tu. lepas tu bagi balik sireh tu kat lu.

apa2 pun. gua ucap terima kasih la kat lu. cuma, gua nak bagitahu something. comel2 gua macam teddy bear, kadang2 gua suka menjadi si naga menyusur mana2 lautan, mana2 muara, mana2 awangan. dan naga itu bila2 masa bersedia untuk menjaga duyung idamannya.

8 comments:

Anish said...

jangan di sangka teddy tu manjer2 jer, satu ms teddy leh jadi grang segarang beruang weyhhh!!! peace

hilman.teddy said...

haha. kecoh je anish. beruang grg ke?

Alynn Notnot said...

ayat last tu, sweet ;)

sery said...

grow up.

i_am_the_KING said...

sangat suka tulisan kau.
sangat, sangat suka.
:D

mia larra said...

sakit kan? :/


haha tetbe i teringat kisah dugung dgn duyung. ;)

cikpingu said...

idup dgn hati yg riang..
kdg2 duka 2 boleh jd kenangan manis..

Anish said...

ehehehe beruang garang perrrr....saper2 tak caya try la gi cari beruang kat zoo :P:P