Dalam Lumpur.

kadang-kadang aku perasan aku terlalu mencari siapa diri aku sebenarnya. adakah seorang penulis kebanyakkan. ataupun seorang jurugambar dengan gambar-gambar kebanyakkan. ataupun seorang pemetik gitar bersuara kebanyakkan. ataupun mungkin seorang ahli perniagaan yang kebanyakkan. ataupun seorang yang hanya tahu melabur air liur pada orang kebanyakkan.

hingga pada tahap, aku sedar. semua manusia begitu. mencuba untuk mencari kelebihan diri sendiri. supaya dapat dilihat orang. supaya dapatlah ia diterima ramai. supaya hadir hormat pada tiap ikatan dengan manusia lain. agar mudah segala urusan dengan sayap-sayap yang ada. supaya pendapat didengar ramai, dan wujud rasa diagungkan. biar ada rasa megah, supaya selamat. atau dalam erti kata lain, semua mula bermain playsafe.

dan sehingga aku sampai ke satu tahap lagi satu. aku pun tak pasti dah sampai mokhsya ke belum. tapi, aku sedar bukan itu yang aku cari sebenarnya. tipulah orang tak nak cari duit. dan memang betul, duit boleh beli kebahagiaan. dan cari kemegahan seperti cara sebelum ini ialah salah satu cara juga bukan untuk buat duit?
dan bila sampai ke tahap mokhsya yang betul, kita akan diam. dan cuba tanya diri sendiri.

'pundek, apa sebenarnya aku nak kat dunia ni'.

No comments: