Toe Live in Damansara

kaki


Dalam seni muzik ketepatan menjadi simbol kuasa mereka. Berada dalam industri muzik, mereka mempunyai identiti sendiri yang kukuh dan agak janggal jika ingin dibandingkan dengan seni seni muzik yang lain. Setiap bunyian membawa anda dalam satu bagasi terbang melalui atas bawah kehidupan. Laju perlahannya menjadi perangsang untuk anda goyang perlahan merenungi setiap nasib atau masa masa depan yang bermain di minda. Bagi yang tiba jiwa kelajuan, rancaknya membakar rasa rasa mati dalam hati.

Merekalah Toe, bunyi dari negera terkenal dengan matahari mendahului mereka.

Kehadiran mereka tadi di Kuala Lumpur membawa lebih 500 jejaka gadis berupa penuh jiwa tidak sabar membiarkan telinga mereka dijilat rapi bunyi bunyi Toe. Kelihatan beberapa manusia berupa sebiji macam orang jepun yang datang menghargai seni lahir dari budaya mereka sendiri. Kerana budaya itu sangat penting untuk sesuatu bangsa, dan lagu itu sangat penting dengan penuh budaya.

Penungguan agak menyakitkan dan mengebaskan kaki. Namun dengan penuh perasaan menyanjung Toe, kekebasan dijadikan punca untuk nadi nadi kekal bersedia menerima bunyi tepat. Opening dimulakan dengan band tempatan, aku tak ingat nama band dia. Mereka sangat funny dan nakal di atas pentas. Sangat minimal namun bunyi mereka harus juga diberi pujian serta panduan. Bunyi bass yang terlalu kuat menghalang hubungan dengan bunyi gitar lain.

Tidak silap aku mereka membawa sedikit radiohead, the beatles dan sigur ros dalam bunyi mereka. Tak silap telinga aku lah, kalau salah betulkan. Pemain drum dia memang aku tak boleh cakap apa. Dengan skil yang sangat teratur, bunyi bunyi yang berjaya dihasilkan mengetuk telinga hati. Tanpa baju, peluh peluh membasahi dada, membuatkan gadis yang bijak menilai lelaki kebasahan dari dalam.

Selesai mereka membawa beberapa lagu seperti Renyai Renyai yang agak santai dan mengharukan, selagi kaki menerima ujian kekebesan menanti dewa seni muzik ketepatan tiba.

Crowd yang sudah mula menjerit "Toe, Toe, Toe" berulang kali memaksa mereka cepat segera meniupkan bunyi bunyi menyembuhkan jiwa pada mereka. Kelihatan gadis gadis Indonesia yang agak ramai cuba mencari posisi paling boleh membawa mereka terbang. Gadis gadis lokal Toe jugak tidak kurangnya. Cuma semua datang dengan balak balak yang comel hensem sangat. Muka confirm darah lebih dari satu, sampai aku rasa hina jadi manusia sebab aku rasa aku dah hensem. Tapi bila nampak balak diorang ni, aku terus down rasa tak hensem gila nak mati aku ni.

Amp Marshall bewarna oren berkilat tekena silauan silaun lampu bergerak. Lampu putih berkelip kelip melanggar mata, membuatkan jiwa terus berahi menunggu. Lalu mereka masuk dengan tenang tanpa sebarang suara dan crowd terus dihadiahkan bunyi bunyian magis. Bunyi bunyi Path, A Long Tomorrow, serta lagu yang dinanti nanti crowd, Goodbye mengetuk jiwa seorang seorang pendegar.  Lagi sekali kejituan ketepatan dapat dilihat, susunan yang sempurna bermula perlahan, kemudian frekuensi ditinggikan sekejap merobek laju minda dan diakhiri dengan sentuhan lembut.

Alkohol biasa menjadi teman setia. Dadah aku tak pasti, tetapi kelihatan beberapa brader brader mata kuyu merah menggunakan catalyst untuk merangsang minda dengan lebih cepat. Orang seni ni tak boleh bekarya dalam dunia realiti. Mereka bekarya dalam dunia kedua, dunia penuh imaginasi yang dicipta dibantu oleh beberapa benda. Sebab itu pemikiran mereka layan, abstrak yang dibawa membentuk hasil hasil yang berkualiti.

Tiada apa yang dapat dikatakan lagi tentang bunyi mereka, sangat sempurna. Walaupun aku yakin tak ramai dengar Toe, aku tetap rasa orang yang layan Toe pemikiran mereka macam orang cina, tiga kali lebih jauh dari biasa. Orang orang korporat menghiasi auditorium, penuh kasut tanpa selipar. Beratur seorang seorang, tak berebut macam monyet melayu dapat pisang percuma. Mereka yang datang mempunyai paras pemikiran dalam menghargai seni bunyi yang tinggi.

Seronok berada dalam cerita mereka. Bagi aku satu pengalaman yang tak dapat dilupakan. Aku ada rekod video sikit, harap harap nanti cucu aku terjumpa. Bila diorang dengar dan nak terlibat dalam industri pembikinan musik, aku harap musik mereka penuh menjunjung budaya sendiri. Jadilah seperti Toe, biar jauh berada di negara orang, mereka tetap berbahasa ibunda mereka. Kuat ciri ciri budaya dalam diri mereka. Salah satu elemen yang aku rasa penting untuk ada dalam band band kita.

No comments: