Antara Gadis dan Beg Duit Lelaki.

"Perempuan zaman ini nilai lelaki pada material"

Begitulah sebahagian ayat dikeluarkan dari mulut Aiman. Buat i terdiam dan terus teringat pada beberapa kenalan gadis i. Tanpa ada rasa cuba untuk menafikan i terus cerita kisah kisah i pada Aiman. Dulu masa i kecik kecik i pernah tanya skandal i Layana. I tanya dia, nanti kalau i ada motor dia nak bonceng dekat belakang tak. Dia cakap dia tak nak. Kemudian i tanya kalau superbike pun tak nak? Masih dengan pendirian dia, tak nak.

I tak pasti Layana tolak jadi pembonceng i sebab dia takut naik motor, atau dia malu naik dengan i ataupun dia memang tidak menerima sebarang kenderaan tidak berbumbung. Layana mungkin bukan seorang gadis materialistik oleh kerana dia menolak superbike i jauh sebab i sendiri tak pasti pula Layana jenis gadis yang tahu harga superbike atau tidak.

Cerita yang berbeza pula kenalan i ditolak cintanya kerana hanya mempunyai Honda Ex5 setelah menjalin hubungan hampir setahun. Katanya, dia rasa tidak selamat naik motor. Pada masa yang sama dia terjumpa jejaka lain yang ada Kelisa. Jadi, adakah gadis ini boleh dikelaskan dalam kumpulan materialistik?

Teruja kan.

Kemudian i pernah tanya kawan i lagi, "Kalau husband you nanti nak kahwin dua you bagi tak?". Tanpa perlu ambil masa lama, sepantas Feraro merah Ana menjerit "Tak boleh !". Jawapan itu kemudian mengusung i pada soalan baru. "Di atas sebab tertentu, husband you kahwin dua dan you perlu terima kenyataan itu, apa you nak buat?". Kali ini Ana seperti beca, agak perlahan tapi masih selesa dibelai angin. Jawapan Ana begini, "Boleh, tapi dia kena belikan rumah besar untuk i lepas tu tinggal duit banyak i nak shopping".

I tak terkejut dengan jawapan Ana, cuma i ada rasa sikit terkilan sebab Ana tidak kekal dengan jawapan senang pertama pendek Ana yang dia jerit iaitu "Tak boleh !". Apa salahnya kekalkan rasa sayang yang sama walaupun dalam situasi yang berbeza. Lalu, persoalan yang ditinggalkan. Ana mempunyai perasaan membiarkan kebahagian dia dirampas asalkan dibalas dengan balasan yang Ana rasa setimpal. Mungkin sebuah rumah banglo, kereta mewah dan kredit kad.

Buat pengetahuan semua, lagi sekali i nyatakan i tak cakap jawapan Ana salah. Kerana untuk i sendiri itulah cara dunia bekerja. Perempuan mencari stabiliti dalam hidupnya. Pasangan yang dia ingan rasa selamat dan dapat melindungi dia. Pelukan yang kemas, beg duit yang tebal, rumah tiada bumbung bocor. Memang itu yang mereka mahu. Masa depan yang konon lebih terjamin.

Berbeza dengan lelaki, mereka lebih terdorong memandang ke arah fizikal. Dalam senarai biasanya bentuk badan selalu berada di tangga teratas diikuti dengan rupa paras kemudian perangai. Bentuk badan merangkumi tinggi, payudara ranum, punggung kental dan sebagainya. Rupa paras yang sedap mata memandang juga menjadi pilihan. Kemudian baru perangai kerana bagi lelaki, perangai itu boleh dibentuk diubah berbeza dengan payudara yang montok.

Kan berdosa ubah ciptaan tuhan.

Berbalik pada isu perempuan nilai lelaki dengan material, bagi i ianya sangat penting kerana ia dapat mengajar lelaki untuk kekal berada dalam landasan yang betul demi mendapatkan hidup yang selesa kelak. Perempuan secara tidak langsung menjadi perangsang untuk lelaki mengejar keselesaan dan kemewahan hidup demi ingin mahu merealisasikan impian gadis pilihannya.

Cuma, i tertanya tanya lagi. Dengan keadaan lelaki semakin pupus, dan perempuan tidak dapat membuat pilihan yang lebih banyak adakah masih ada peluang untuk mereka semua dapat lelaki yang stabil. Ataupun pada akhirnya, mereka perlu habiskan sisa riwayat mereka dengan lelaki yang tidak kaya.

Kalaulah i ada magis, i akan cuba buat dunia ini tiada lelaki yang kaya. Kemudian i nak tahu dari sudut perspektif mana pula gadis akan menilai lelaki.

Dan i dapat rasa mesti ada perempuan yang akan datang dekat i bela diri, "Hello, i bukan jenis perempuan macam tu ok. Asalkan dia baik, setia cukuplah". Percaya atau tidak hantukkan kepala anda ke dinding, hulurkan muka ke cermin kerana i tidak akan cakap apa apa tentang itu.

Kita boleh tipu orang lain, tapi kita tak boleh tipu diri sendiri.

Lelaki pun sama, tak payah tipu. Tak pernah lagi i jumpa lelaku tak sembang pasal payudara dengan punggung perempuan. Paling sopan pun puji mata dia. Ketayap tak ketayap. Sama je.

Teringat pulak masa i ajak Layana makan malam dulu, soalan pertama yang dia tanya bukannya "Kita nak makan apa malam ni? I nak suap u lah". Soalan pertama yang dia usulkan "You ada kereta?" membuatkan i terbuat dosa menipu gadis dan i jawab tak ada.

Malam tu i pergi makan dengan kawan kawan jantan i. Puas hati. 

3 comments:

hatibudak said...

mgkin layana tu xnak naik moto sebab nak jaga adab berkawan.

logik x :P

hilman.fikry said...

Haha, logik jugak. Suka tak tulisan putih dah kembali?

hatibudak said...

rasa rasa :P